Bo som Bilbo Baggins!

Ritning över Bag ENd

Foto från Wetanz

Bilbos hus, Bag End, har skildrats i både ”Sagan om Ringen”- filmerna samt i ”The Hobbit”- filmerna. Det är samma hus som har använts i inspelningarna av filmerna, en grön kulle med en grön rund dörr. När man får följa honom in i huset så möts man av en hall med bågade

Matförrådet

Bild från ”The Hobbit”- filmen

karmar. I mitten av huset finns en lång korridor som är anslutna till de flesta rummen. Bland annat studierummet där han skriver sin berättelse, matförrådet som till Bilbos förfäran rensas av dvärgarna, salen där alla dvärgarna sitter runt med sin festmåltid och köket där Bilbo stekte sin fisk innan de oinbjudna gästerna kom. Närmast hallen finns salongen där Bilbo har svårt att lämna ifrån sig ringen.

Jag håller på och ritar upp en planlösning på ett Hobbithus. Mycket inspiration tar jag från Bag End, med till exempel ett matförråd, rymligt kök, och öppen eld. Men samtidigt måste jag ta hänsyn till de regler som finns i Sverige från Boverket. Där det finns krav på vilka mått en korridor måste ha, hur mycket matplastser som måste finnas och mer. Då hobbithuset ska vara så ekologiskt som möjligt försöker jag designa huset så energieffektivt som möjligt. Genom att placera fönster och rum så att det blir bra ljusinsläpp, men inte för kallt eller varmt. Det blir ett pussel att kombinera svensk modernt standard med Bag Ends kvalitéer. Samtidigt som det är svårt, så är det kul och spännande. Att kombinera dessa två saker till ett hus som aldrig har skapats tidigare. För min egen del skulle jag vilja att ha ett köksförråd som är fylld av mat precis som Bilbo hade det innan han fick oväntat besök! Även kunna sitta framför en brasa och stirra in med en blick, djup försjunken i tankar angående att världen är hotad, samtidigt som jag mumlar ohörbara ord…

Mumlar för sig själv

Bild från ”Sagan om Ringen”- filmen

Kommentera

